Nieuwsbericht

B-learning bijeenkomst: artikel Blended-leren-spel van EnnuOnline (7 maart 2023)

Profielfoto van Yolanda Rops
Yolanda Rops
23 maart 2023 | 2 minuten lezen

Blended leren verbetert leereffectiviteit 

Hoe vergroot je het effect van leerinterventies? Hoe zorg je dat het geleerde beter beklijft? Het blended-leren-spel van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar (EnnuOnline) biedt hiervoor handvatten. Ze vertelden erover tijdens een interactieve, online B-learning bijeenkomst op 7 maart. De deelnemers gingen actief samen aan de slag met het maken van een krachtig blended ontwerp voor een concreet vraagstuk tijdens het blended-leren-spel.

7 ontwerpprincipes

De basis voor blended leren, of wel gemixt leren genoemd, vormen de 7 ontwerpprincipes, die in het boek ‘Blended leren ontwerpen’ worden uitgewerkt.: 

1.   Verbind synchroon en asynchroon (maak een sandwich) 

2.   Gebruik push naast pull (zorg voor activerend leren)

3.   Blend sociale context (wissel af tussen alleen, groepjes, community) 

4.   Personaliseer leren (biedt keuzes aan) 

5.   Stimuleer sociaal leren (benut ervaringen in de groep)

6.   Nudge en chunk (verleidt en deel op in kleine brokjes) 

7.   Spaced practice (herhaal, herhaal, herhaal) 

Aan de slag met blended leren-ontwerp

De opdracht die elk groepje van 4 a 5 deelnemers meekrijgt is: Maak een blended leren-ontwerp voor 100 verpleegkundigen die zeggenschap willen leren te verbeteren. Bij blended-leren kijk je altijd goed naar de doelgroep. Ter illustratie zijn er 2 korte beschrijvinggen van deelnemers. De eerste gaat over een verpleegkundige met de vraag hoe je vorm geeft aan je loopbaan en hoe je leert hierover het gesprek aan te gaan met je leidinggevende. De tweede is een verpleegkundige die zich zelfverzekerder wil voelen in gesprekken met patiënten en hun familie. 

De 3 criteria bij dit blended-leren ontwerp zijn:

  • Maak het aantrekkelijk
  • Pas het blended-leren principe toe
  • Wees creatief met het toepassen van technologie (van Instagram tot podcast en virtual reality)

Volop ideeën

Tijdens het blended-leren spel maken we gebruik van een digitaal brainstorm bord van Miro waar verschillende leeractiviteiten en een set tools als ingrediënten voor het ontwerp gemakkelijk toegepast kunnen worden. Volop ideeën van de deelnemers volgen, afgestemd op de leerbehoefte en het leerdoel van genoemde casussen. Van moderne, digitale leermiddelen zoals het maken van een eigen Instagrampagina voor het visualiseren van je loopbaan tot ‘klassieke’ leermiddelen als coaching en rollenspellen voor het versterken van gesprekstechnieken. Een aantal nieuwe ideeën die deelnemers meenemen zijn: het gebruik van de dagstart, een escape room als afsluiting, QR codes op de werkplek. Veel manieren om leren ook te personaliseren.  

Leereffectiviteit én leerplezier vergroot

Blended leren verrijkt: fysiek én online, met moderne én klassieke leermiddelen, samen én alleen. Van klaslokaal, naar e-learning en werkplek-leren. Met deze mix aan leervormen kan maatwerk geboden worden. Hierdoor wordt de leereffectiviteit en het leerplezier van zorgprofessionals vergroot. Het blended-leren-spel ondersteunt hierbij.

Benieuwd naar de resultaten van de blended ontwerpen van de deelnemers? Deze zijn in de bijlage toegevoegd.

Wil je meer weten over blended leren?
Kijk op de website van
Ennuonline. Je kunt je gratis abonneren op nieuwsbrieven en meer informatie vinden over het boek ‘Blended leren ontwerpen’ van Hulsebosch en Wagenaar. Daarnaast hebben beide auteurs meegewerkt aan het boek ‘Het Ontwerpboek’. Ook kun je lid worden van netwerk LosmakersWil je je echt bekwamen in blended leren dan is de leergang Ontwerpen en Faciliteren van blended leren een aanrader. Deze start op 17 april 2023.