Nieuwsbericht

Deventer Ziekenhuis zet leren centraal met LXP

Profielfoto van Petri Benschop
Petri Benschop
1 december 2020 | 2 minuten lezen

Hoe kunnen we leren en ontwikkelen betrekken bij alles wat we doen? Dat vraagstuk staat centraal in de nieuwe manier van werken in het Deventer Ziekenhuis. Het ziekenhuis ging op zoek naar een leerplatform dat hierop aansluit. Projectleider Joeri van Doorn vertelde erover tijdens het B-learningplatform op 26 november. 

In de nieuwe visie op leren binnen het Deventer Ziekenhuis staan drie kernbegrippen centraal: gepersonaliseerd leren, werkplekleren en zelfgestuurd leren. Vanuit deze visie wordt er meer een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit van de medewerkers. “In de oude situatie lag de focus op het aantonen van bekwaamheden”, vertelt Van Doorn. “Hoe krijgen we alle bolletjes op groen? We willen meer de nadruk leggen op leren. Met scholing op maat en meer eigen regie voor de medewerker. Uitgangspunt is dat dit leidt tot minder scholingsdruk en een hoger leerrendement.” 

Optimaliseren LMS 
Hoe zorg je nu dat de leerplatformen die je hebt hierbij ondersteunen? De eerste stap is het optimaliseren van het huidige leerplatform om deze beter te laten aansluiten op de visie. Van Doorn: “In de nieuwe situatie ligt de focus op het registreren van bekwaamheden door middel van zelfbeoordeling. We hebben de lijst met verplichte vaardigheden verkort, er is meer keuzevrijheid. We gaan ervan uit dat een medewerker zelf kan beoordelen of hij iets kan of niet. En ook zijn eigen leeractiviteiten kan kiezen om zich in bepaalde handelingen te bekwamen. Zo geven we de regie terug aan medewerker.” 

Aandachtspunten zijn er ook. Zo moet er wel een controlemechanisme zijn. Klopt het wat de mensen invullen? “Idee is om de controle mee te nemen in de bestaande kwaliteitscyclus, waar leren en opleiden eerder nog geen deel van uitmaakte”, zegt Van Doorn. “Zo kunnen we dit borgen, zonder dat het een extra last oplevert.” 

Learning Experience Platform  
Naast het bestaande LMS introduceert het Deventer Ziekenhuis een heel nieuw leerplatform, een Learning Experience Platform (LXP), wat de medewerkers naar verwachting nog meer zal stimuleren en ontwikkelen in hun eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. Van Doorn: “In een LXP draait het volledig om leren. De medewerkers zijn zelfsturend. Aan de manager de taak om te zorgen voor het juiste leerklimaat. En om medewerkers te coachen die ermee aan de slag zijn.” 

Een LXP bevat allerlei mogelijkheden voor medewerkers om zelf content te uploaden en te delen. Het gaat niet alleen om e-learnings, maar bijvoorbeeld ook om video’s of artikelen. “Er wordt in de organisatie veel geleerd, maar dat wordt niet altijd als zodanig herkend. In het LXP willen we alles op één plek samenbrengen en medewerkers de mogelijkheid bieden hun eigen leerpad te vormen. Ook kunnen ze via het LXP anderen volgen en kennis delen. Uitdaging is wel om die eigen verantwoordelijkheid voor leren te activeren. De tool helpt daaraan handen en voeten te geven. We gaan ervan uit dat als mensen leeractiviteit zien op het platform, dat ook een trigger is om te gaan leren.” 

Oproep 
Het Deventer Ziekenhuis zit nu middenin het inkooptraject voor een LXP. In het nieuwe jaar hoopt het ziekenhuis met de eerste pilots te starten. Hij eindigt met een oproep aan andere ziekenhuizen. “We horen om ons heen dat er meer partijen op zoek zijn naar een dergelijk platform. Hoe kunnen we samen optrekken, ervaringen delen en elkaar versterken? Neem contact met ons op. Mail naar J.J.Doornvan@DZ.nl."

In de bijlage vind je de presentatie van Joeri.