Nieuwsbericht

Terugblik Meet & Greet: Medisch hulpverlener op de Spoedeisende hulp

Profielfoto van Christl Foekema
16 juli 2024 | 5 minuten lezen

In steeds meer ziekenhuizen zijn medisch hulpverleners actief. Een vrij nieuw beroep, waarvan de potentie steeds beter zichtbaar wordt. Wat komt er bij kijken om de medisch hulpverlener succesvol in te zetten? Daarover organiseert de NVZ Meet & Greets: online bijeenkomsten voor HR-managers en andere geïnteresseerden. Op 4 juli ging de Meet & Greet over ‘De medisch hulpverlener op de Spoedeisende hulp’.

Ervaringen ziekenhuis

Centraal stond het praktijkverhaal uit het Amphia ziekenhuis in Breda. Annelies Nissen, teamleider op de Spoedeisende hulp, kijkt terug op de start van de medisch hulpverlener in 2017. “Toen al speelde de vraag: hoe zorgen we voor voldoende medewerkers? Er werd een projectgroep gestart die de voor- en nadelen en de kansen in kaart bracht van de inzet van medisch hulpverleners. Wat we vanaf het begin hebben gedaan, is het SEH team betrekken bij de plannen. Het zijn allemaal verpleegkundigen en dan komen er ineens medisch hulpverleners bij. Er was onbekendheid met het beroep: wie halen we in huis? De twee medisch hulpverleners stonden heel positief in hun vak en waren duidelijk over hun bijdrage. Daar hebben ze uitleg over gegeven tijdens presentaties in het werkoverleg. Ze werkten eerst drie maanden boventallig en daarna gingen ze meedraaien in de diensten. Het was heel mooi om die ontwikkeling te zien. Nu zijn de medisch hulpverleners niet meer weg te denken.”

Wat ook helpt bij de introductie, is de steun vanuit management of Raad van bestuur. “Dat is absoluut nodig. Daarnaast moet je het avontuur met elkaar willen aangaan, ook al is alles nog niet helemaal duidelijk. Durf de stap te zetten”, stelt ze.

Kort na de start kwam Paula als medisch hulpverlener op de SEH van Amphia werken. Na de drie maanden boventallig inwerken ging ze net als de SEH-verpleegkundigen diensten draaien, met een vaste werkbegeleider. Ze volgde trainingen die elke SEH verpleegkundige krijgt, zoals over het acuut zieke kind en de ALS trainingen. Na het eerste jaar kon ze daardoor voltallig meewerken, als zijnde een spoedeisende hulp verpleegkundige. Paula: “De twee voorgangers hebben de weg voor mij vrijgemaakt. Het maatwerk in de begeleiding was plezierig. Het ging echt om de vraag: wat heb jij nodig? Gaat het goed? Gaat het zoals jij wilt, heb je nog extra ondersteuning nodig? Ik had bijvoorbeeld niet vaak een infuus geprikt. Ik kon gelijk een dag meelopen om daar beter in te worden.”

Haar collega Michelle heeft 1,5 jaar stagegelopen en mag zich nu afgestudeerd medisch hulpverlener noemen. “Het maatwerk in de begeleiding vond ik ook fijn. Ik kon bijvoorbeeld op de eerste harthulp een week meelopen.” In september begint Michelle met een traineeship van een jaar. Dat gaat ze doen op de nieuwe leer-innovatieafdeling van Amphia.

In Amphia is er eigenlijk geen verschil meer tussen een SEH-verpleegkundige en een medisch hulpverlener, werkzaam op de spoedeisende hulp. De medisch hulpverlener mag en kan hetzelfde als de SEH-verpleegkundige, maar kan ook op een andere afdeling binnen het ziekenhuis gaan werken. Ook wordt gekeken of verdere ontwikkeling mogelijk is, bijvoorbeeld richting IC, CCU of AOA.

Opleidingsperspectief

In drie plaatsen kunnen studenten de hbo-opleiding tot medisch hulpverlener volgen: in Utrecht, Nijmegen, Rotterdam. Er is veel interesse: per hogeschool melden zich tussen de 350 en 400 studenten aan, terwijl er maar plaats is voor 10%.

Corrine de Bruin, docent en stagecoördinator aan de opleiding medisch hulpverlener aan de Hogeschool Rotterdam, vertelt tijdens de Meet & Greet hoe de vierjarige voltijdopleiding is opgebouwd. “Het is een echte beroepsopleiding. Veel docenten hebben jarenlange ervaring in de acute en intensieve zorg. Dat is van belang voor de professionele identiteitsontwikkeling, met als doel dat studenten groeien in hun rol als zorgprofessional.” Corrine ziet daarin een verschil met de opleiding tot SEH-verpleegkundige, waarbij de verpleegkundige al gevormd is als hulpverlener. “Voor de hogeschoolstudenten geldt dat nog niet. Die zijn in ontwikkeling, zowel persoonlijk als op het gebied van professioneel gedrag. Dat vraagt meer begeleiding van de stagebiedende organisaties. Wij bieden daarvoor werkbegeleiderscursussen aan ”

In het derde en vierde jaar loopt de student in totaal 60 weken stage, waarbij de complexiteit van zorg toeneemt. De hogeschool blijft in beeld, aldus Corrine. “We laten studenten niet zomaar los. Zij hebben een werkbegeleider vanuit de opleiding. Ook zijn we laagdrempelig bereikbaar voor overleg met instellingen over wat zij van studenten kunnen verwachten.” De studie-inhoud wordt aangeboden in de vorm van EPA’s die voor alle hogescholen hetzelfde zijn en die in samenspraak met het werkveld ontwikkeld zijn. Binnen de gespecialiseerde verpleegkundige opleidingen wordt ook met EPA’s gewerkt. Dit helpt om te weten hoe de medisch hulpverleners inzetbaar zijn.

Beroepsvereniging

Precies 10 jaar geleden werden de eerste diploma's uitgereikt aan de eerste medische hulpverleners. Op dat moment zag ook de beroepsvereniging NVBMH het licht. Voorzitter Ellen Schepens blikt terug en constateert dat de weerstand van toen heeft plaatsgemaakt voor vragen. “Dat horen we van ziekenhuizen, die erover nadenken om medisch hulpverleners aan te nemen als stagiair, trainee of werknemer. Als beroepsvereniging komen we graag langs om vragen en knelpunten te bespreken. Het is heel leuk om te zien hoe het vak door het hele land steeds meer groeit en de weerstand wegvalt, doordat alle medische hulpverleners zo goed bezig zijn op de werkvloer, al 10 jaar.”

De NVBMH zet zich in voor opname van het beroep in het BIG-register. Dat is een zaak van de lange adem. Ellen: “We hebben op 22 februari 2022 gehoord dat de minister voornemens is om ons op te nemen in de wet BIG. De afronding van dit traject loopt waarschijnlijk tot 1 januari 2026. De medisch hulpverlener valt dan onder artikel 3 van de wet BIG. Tot die tijd geven artikel 35 en 38 voldoende houvast voor de werkzaamheden van de medisch hulpverlener. Daarin staat: als jij bekwaam bent, dan mag jij een opdracht aannemen voor een voorbehouden handeling van iemand die zelfstandig bevoegd is, zoals een arts, physician assistant en verpleegkundig specialist. In het tegenoverstaande artikel staat dat als jij een zelfstandig bevoegd professional bent, je een opdracht mag geven aan iemand die jij bekwaam acht.” Ze wijst nog op het belang van een voldoende acuut profiel: “Als jij onvoldoende in het acute werkveld werkzaam bent, dan voldoe je niet aan de eisen van de medisch hulpverlener om geregistreerd te worden.”

Meer informatie

HBO-opleidingen

Hogeschool Rotterdam: Voltijd bachelor opleiding Medische Hulpverlening - Hogeschool Rotterdam, contactpersoon: Corrine de Bruin, c.m.e.de.bruijn@hr.nl

Hogeschool Utrecht: Hbo-opleiding Medische Hulpverlening - Voltijd | Hogeschool Utrecht

HAN (Nijmegen): Medische Hulpverlening | Kom studeren aan de HAN!

Beroepsvereniging NVBMH

Website: Nederlandse Vereniging Bachelor Medisch Hulpverleners (nvbmh.nl). Op de website staat informatie over opname in het BIG-register: Hoe zit het met de BIG registratie? - NVBMH

Op 7 november 2024 organiseert de NVBMH een jubileumsymposium, ook voor niet-medische hulpverleners, over onderwerpen in de acute zorg. Zie Symposium - NVBMH.

De NVZ en MH 
Het arbeidsmarktprogramma van de NVZ heeft een stroomversneller ontwikkeld om het beroep MH onder de aandacht te brengen en handvatten te bieden voor een goede inzet en positionering van de MH in de ziekenhuizen. Daarnaast organiseren we Meet & Greets: korte online bijeenkomsten over de inzet van de MH in het ziekenhuis.