Nieuwsbericht

Zorgverlener vindt twee derde kwaliteitsregistraties niet nuttig

Profielfoto van Ana Karadarevic
Ana Karadarevic
14 juli 2020 | 1 minuut lezen

Gemiddeld besteden zorgverleners ruim 52 minuten van hun werkdag aan kwaliteitsregistraties. Dit blijkt uit een gezamenlijke studie van het Radboudumc, Rijnstate en UMCG. Zorgverleners vinden slechts 36% van deze registraties bruikbaar voor het verbeteren van de zorg, bovendien drukt de registratielast op de motivatie van zorgverleners.

Kwaliteitsregistraties zijn voor het merendeel bedoeld voor het afleggen van verantwoording en komen bovenop het bijhouden van de situatie van de patiënt. Zorgverleners ervaren slechts iets meer dan een derde (36%) van deze registraties als nuttig voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Volgens de onderzoekers leiden sommige registraties zelfs tot minder werkplezier en motivatie. Hoofdonderzoeker Marieke Zegers van het Radboudumc: “Het is hoog tijd dat zorgverleners en beleidsmakers met elkaar om tafel gaan zitten om hun informatiebehoeften op elkaar af te stemmen. De hoeveelheid en inefficiënties frustreren zorgverleners.”

Alleen maar naar een scherm kijken

Zorgverleners hebben de onderzoekers laten weten welke registraties zij als overbodig ervaren. Zo vinden verpleegkundigen en artsen het vervelend vinden als ze, aan het bed van een patiënt, alleen maar naar een scherm kijken waarop zaken geregistreerd moeten worden. Hierdoor kijken ze de patiënt veel minder aan, wat voor zowel patiënt als zorgmedewerker niet prettig is.

Bovendien vinden zorgverleners dat niet alles logisch voelt wat gemeten moet worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het registreren van een pijnscore, terwijl er geen sprake is van pijn bij de patiënt. Andere voorbeelden: het opnemen van doorligwonden bij iemand die voor een dagbehandeling komt, of het meten van ondervoeding bij jonge, gezonde mensen die voor een amandeloperatie opgenomen worden.

Veel tijd verloren

In de ruim 52 minuten die zorgverleners per dag kwijt zijn aan kwaliteitsregistraties, houden ze, per afdeling, gemiddeld 91 kwaliteitsindicatoren bij. Maar liefst 24 partijen vragen om deze registraties; van accreditatieinstellingen tot overheid en zorgverzekeraars. Tussen de uitvragen is bijna 50% overlap, maar de manier van invoeren is niet uniform waardoor er veel tijd verloren gaat.

Het onderzoek dat het Radboudumc, UMCG en Rijnstate hebben uitgevoerd, is onderdeel van ZIRE (Zinvolle Registratie), waarin geëxperimenteerd wordt met het reduceren van het aantal registraties. Het rapport met resultaten en aanbevelingen verschijnt in het najaar. De onderzoeksresultaten zijn alvast te lezen in het International Journal of Health Policy and Management.