Nieuwsbericht

Sociale robots kunnen werkdruk in ziekenhuis verlichten

Profielfoto van Ana Karadarevic
Ana Karadarevic
9 oktober 2020 | 1 minuut lezen

Promovendus Roel Boumans onderzocht of sprekende sociale robots een oplossing voor de werkdruk kunnen bieden. Door een sociale robot in te zetten voor administratieve taken, hebben zorgverleners hun handen vrij om meer zorg te leveren aan de patiënt. Dit meldt het Radboudumc.

Boumans deed zijn onderzoek door de sociale robot Pepper in te zetten in Radboudumc en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis. Deze hielp zorgverleners door vragenlijsten af te nemen over de ziekteverschijnselen van de patiënten. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat deze gegevens niet veel afweken van data verzameld door een zorgverlener. Bovendien vonden patiënten en mantelzorgers de aanwezigheid van de robot prima, volgens het Radboudumc.

Betere zorg

Volgens de onderzoeker vinden patiënten zelfs dat zorgprofessionals die ondersteund worden door een sociale robot, betere zorg leveren dan wanneer dit niet het geval is. Waarom ze dat vinden, is uit de resultaten niet af te leiden. Het Radboudumc oppert dat wellicht het doel van het inzetten van robots bereikt is: namelijk dat de zorgverleners door het uitbesteden van de administratieve taken hun handen vrij hebben om meer zorg te leveren die relevant is voor de patiënt.

Boumans: “In de toekomst willen we onderzoeken hoe we de robot nog betere dialogen kunnen laten voeren. Daarmee kan hij ook ingezet worden voor andere taken, zoals uitleg over medische ingrepen, medicijnen en voorzieningen van het ziekenhuis.”

Pepper

Het promotieonderzoek van Boumans begon met een technologisch deel aan TU Delft, en ontwikkelde zich tot aan het testen van de robot met echte patiënten. Boumans over de keuze voor de robot: “Uit Nieuw-Zeelands onderzoek was gebleken dat oudere volwassenen een robot van circa 1 meter 20 hoog en een scherm het prettigst vonden. Onze keus viel op de sociale robot Pepper omdat die Nederlands spreekt en flexibel programmeerbaar is.”