Praktijkvoorbeeld

HMC: verbeterbord voor ideeën en oplossingen

Profielfoto van Christl Foekema
9 juni 2024

‘Elke verpleegkundige zit vol met goede ideeën over het werk, maar er is niet altijd een duidelijk moment of vaste plek om die aan te dragen,’ leggen Emma Lörtzer en Maaike Korkers uit. Zij werken beide als senior verpleegkundige bij HMC (Haaglanden Medisch Centrum). ‘Het Verbeterbord en de Verbeterbordsessies bieden een laagdrempelige manier om die ideeën te bespreken én uit te voeren. Het wordt heel positief ontvangen!’

Normaal gesproken moet je voor de implementatie van een verbeteridee een heel plan schrijven. Dat kost tijd en weerhoudt verpleegkundigen ervan om aan de slag te gaan. Dankzij het bord kunnen zij op een laagdrempelige manier aan verbeteracties werken. 'Je gooit in de groep waar je tegenaan loopt, bespreekt samen een mogelijke oplossing en bedenkt de stapjes die je moet zetten om daar te komen. Het zijn vaak alledaagse problemen. Door daar op een vast moment bij stil te staan en duidelijke verantwoordelijken aan te wijzen voor de oplossing, lukt het nu wel om daar iets aan te doen.

𝗜𝗱𝗲𝗲 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝘃𝗹𝗼𝗲𝗿, 𝗼𝗽𝗴𝗲𝗹𝗼𝘀𝘁 𝗱𝗼𝗼𝗿 𝗱𝗲 𝘃𝗹𝗼𝗲𝗿
Het helpt dat we een team hebben dat best wel openstaat voor verandering en dat onze zorgmanager heel betrokken is. Die is vrijwel altijd aanwezig bij de Verbeterbordsessies en kan ons eventueel op weg helpen en koppelen aan de juiste mensen. Maar uiteindelijk zou zo’n bord op heel veel andere afdelingen en instellingen kunnen werken.

We hebben het afgelopen half jaar in elk geval al 7 problemen opgelost. Ideeën die direct van de vloer afkomen en worden opgepakt door mensen van de vloer. Dat is enorm waardevol!’

Bovenstaand bericht is geschreven door Actieplan Zeggenschap. Lees het hier.

Interessant 1