Ziekenhuis Gelderse Vallei gaat overbodige administratie en regels te lijf
Ziekenhuis Gelderse Vallei gaat aan de slag met het verminderen van regels en administratieve handelingen. En wel die regels en administratie die zorgverleners als ‘nutteloos’, ‘overbodig’ of als ‘zeer tijdrovend’ en/of 'dubbel’ ervaren. Doel? Meer tijd voor de patiënt en meer werkplezier.
Uit landelijk onderzoek blijkt dat artsen en verpleegkundigen 40% van hun tijd kwijt zijn aan regels, administratie en dubbel werk. Dit gaat ten koste van hun tijd voor de patiënt, de inhoud van het werk en het werkplezier. Daarom start Ziekenhuis Gelderse Vallei met het verminderen van regels en administratieve lasten.
Zorgvuldig
Het schrappen moet heel zorgvuldig gebeuren. Iedereen in het ziekenhuis die betrokken is bij de -voor het schrappen in aanmerking komende- regels en administratie wordt dan ook ingeschakeld. Verpleegkundigen, artsen en andere medewerkers hebben bij de raad van bestuur van het ziekenhuis ideeën voor te schrappen regels ingediend. In een zeer inspirerende bijeenkomst zijn veel ideeën besproken. Met de top 6 hiervan gaat het ziekenhuis op een aantal afdelingen nu actief aan de slag. Voorbeelden zijn: schrappen van dubbele registraties, door bijvoorbeeld arts en verpleegkundige; slimmer registreren zoals bloeddrukwaarden niet eerst apart op een werkbriefje noteren maar deze direct kunnen opnemen in het elektronisch patiëntendossier en het niet meer registreren van alle (routine)handelingen door de verpleegkundige.
Doel
Wat wil het ziekenhuis bereiken met het schrappen van regels? ‘Zorgverleners zien de, vaak door andere organisaties opgelegde, administratie als een gebrek aan vertrouwen in hun professionaliteit en deskundigheid. Door het schrappen van regels willen we terug naar vertrouwen in het vakmanschap van onze zorgverleners. Resultaat is meer kostbare tijd voor onze patiënt en daardoor meer werkplezier’ aldus Mirjam van ’t Veld, voorzitter van de raad van bestuur van het Edese ziekenhuis.
Landelijke voortrekkersrol
Ziekenhuis Gelderse Vallei is niet de enige die de bureaucratie te lijf gaat. Met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gaan verschillende beroepsgroepen, samen met verzekeraars, beroepsverenigingen en toezichthouders, vaststellen welke regels kunnen worden geschrapt en wat hiervoor nodig is. Ziekenhuis Gelderse Vallei heeft hierin wel een voortrekkersrol. Zo stelde het ziekenhuis voor haar DarmLevercentrum al eerder 10 succesfactoren vast die in plaats moeten komen van 229 landelijk te registreren factoren. Het DarmLevercentrum van het ziekenhuis is hiermee een zogenaamd ‘best practise’ in Nederland. Deze ervaring zet het ziekenhuis nu in voor de andere afdelingen.
Ziekenhuis Gelderse Vallei werkt nauw samen met het landelijk actiecomité Ontregel de Zorg.